3 Things I Always Look For as a Startup Investor

Dit artikel gaat over de wereld van investeren en hoe de impact van de positie van bedrijven tegenover investeerders een groot verschil kan maken naarmate hoe ze zich opstellen. Zo kijken investeerders niet alleen naar de getallen maar ook naar de manier hoe de oprichter zich voorstelt.

Zou zijn er 3 belangrijke dingen waar investeerders naar kijken.

  • De perfecte pitch

Je moet je investeerders kunnen overtuigen om geld te geven, je moet ze doen geloven in jouw product en ze geruststellen dat dit een goede investering is die veel kan opleveren op lange of korte termijn. Het beste hiervoor is nog altijd de pitch en deze perfectioneren.

Het begint bij een elevator pitch, hier leg je kort uit wat je bedrijf doet en hoe deze een sterke investering kan zijn. Verder maak je een meer volledige presentatie die nog altijd niet te lang moet duren dus rond het half uur met 2 a 3 minuten per slide. Natuurlijk moet de informatie goed gekend zijn en je moet kunnen spreken met veel vertrouwen.

  • Passion or bust

Een ander heel belangrijk aspect die investeerder zoeken is de passie, zo vertellen ook veel ondernemers dat ze dit hebben voor het project maar meestal word dit anders gereflecteerd in hun daden die met het bedrijf te maken hebben.

Om echt passioneel over te komen moet je er zelf in geloven en dit verkopen, verkoop je droom.                            Dit word best aan de hand gedaan van storytelling, je praat over hoe jouw ervaringen je geleid heeft tot het creëren van dit product en hoe anderen dit ook nodig hebben in hun leven. Zo verkoop je je passie aan je investeerders en verkrijg je hun vertrouwen met de investeringen erbij.

Het is belangrijk om over te komen als een ondernemer die alles zal doen voor zijn bedrijf en niet bij de eerste obstakel zal opgeven.

  • The Fine Print

Dit deel gaat vooral rond de details en hoe deze zeker niet achtergelaten mogen worden. Het is belangrijk en goed om in de “big picture” te denken maar dit betekent niet dat de details van jouw business er niet toe doen.

Zo moet je bij meetings met je investeerder(s) de details van jouw strategie bespreken en ook de mijlpalen onderweg naar de “big picture” moeten worden geïdentificeerd. Verder is het specifiëren van jouw voordelen tegenover de concurrentie ook heel belangrijk en het uitleggen van welke partners belangrijk zijn of er ook wat van outsourcing gepland is.

Zo moet je voordat je bedrijf volledig operationeel is de grondwerken eerst leggen en deze zijn even belangrijk als elk ander aspect van een bedrijf.

Geef een antwoord