Simon Sinek: Start with why

In deze oudere Ted talk die nog steeds heel hedendaags is legt Simon Sinek uit hoe succesvolle bedrijven zich positioneren tegenover de markt.

Simon legt uit dat deze bedrijven moeten beginnen communiceren aan de hand van hun “why”. Mensen kopen je product niet door wat je doet maar waarom je dit precies doet, daarom zijn bedrijven die innoverend zijn heel populair en meestal succesvol. De why is eigenlijk de missie van het bedrijf en juist waarom dit bedrijf dit product maakt en welke impact deze wil hebben op de markt.

De meeste bedrijven communiceren tegenwoordig van buiten naar binnen, dit wil zeggen dat ze eerst uitleggen welk product ze maken, hoe ze dit doen en waarom ze dit doen. Dit toont hij aan aan de hand van de “Golden circle”. Verder legt hij uit dat dit de verkeerde manier is en dat de meest geïnspireerde leiders de communicatie van binnen naar buiten doen, beginnen met waarom eindigen met wat. Niet veel bedrijven pakken dit zo aan omdat de “waarom” meestal heel vaag is voor een deze en om deze vast te beslissen het heel denkwerk vraagt. wat Simon geeft als voorbeeld Apple, zo communiceert Apple tegenover de markt niet altijd meteen wat ze maken maar wel welke visie en wat ze precies met hun product willen bereiken. Op deze manier van communiceren word Apple niet meteen gestempeld als computer bedrijf maar meer als een innoverend bedrijf. Hierdoor is het perfect normaal dat Apple nog andere producten maakt zoals een mp3, smartphones, IPads,…

Geef een antwoord