TED TALK: The Currency Of The New Economy Is Trust

In deze oudere TED TALK van 2012 spreekt erkend expert Rachel Botsman opnieuw over het vertrouwen in de digitale wereld en hoe dit de manier we leven, werken, sparen en uitgeven zal veranderen. Botsman staat bekend voor haar onderzoek rond vertrouwen en technologie en hoe ver dit kan gaan in de toekomt. In haar eerste boek bekijkt ze de trend van artificiële intelligentie en hoe ver ons vertrouwen eigenlijk zou moeten gaan in robots. Haar tweede boek onderzoekt meer de economische kant van deze digitale trend, hier word de oorsprong van “collaborative consumption” blootgelegd en daar gaat deze Ted Talk ook over.

De talk begint meteen met Botsman die de vraag stelt hoe anderen je zouden beschrijven en hoe deze beschrijving in de recente toekomst steeds belangrijker zal worden. Ze begint meteen met het voorbeeld te geven van Sebastian Sandys, een AirBnb host die tegenwoordig al een heel sterke reputatie heeft opgebouwd op dit platform. Platformen zoals AirBnb, Etsy, TaskRabbit zijn in principe allemaal voorbeelden van een echt “Collaborative market” , een markt waar mensen op elkaar rekenen en niet op grote bedrijven om hun noden te vervullen. Botsman vertelt hoe Sebastian dan ook een heel mooie locatie heeft die natuurlijk opmerkelijk lijkt en zo veel gasten aantrekt maar dat dit niet het enigste aspect is van zijn succes. Sebastian probeert dan ook altijd zijn gasten te plezieren in elke manier mogelijk en is ook heel hulpzaam bij elke vraag die hij krijgt van potentiële gasten. Hiermee wint hij duidelijk het vertrouwen van zijn gasten maar ook vreemden. De reviews op zijn AirBnb pagina zijn daar natuurlijk ook een groot hulp in. Het bewijs van dit vertrouwen zag hij dan ook tijdens een aanslag dat in de buurt van zijn hostel gebeurt was, hier krijg hij meteen van enkele oudgasten een bericht met de vraag of alles oké was. Deze soort voorbeelden geeft een goede indicatie waarom we eigenlijk deze soort economie in de gaten moeten houden.

In deze collaboratieve marktplaats is het belangrijkste aspect om succesvol te worden vertrouwen winnen. Deze nieuwe, heruitgevonden markt is eigenlijk gebaseerd op oude principes maar toegepast op het nieuwe digitale tijdperk. Delen, wisselen en huren worden een belangrijk deel van onze toekomst. Dit zien we nu ook al, platformen zoals Ebay, Etsy, Uber, Airbnb zijn enkele uit velen die hier het levend en nog steeds succesvol bewijs van zijn. Deze markt speelt vooral zwaar in op jongeren, deze staan dan ook meer open voor deze manier van leven en hebben meteen ook al meer vertrouwen in de digitale wereld doordat deze ermee opgegroeid zijn.

Een tweede voorbeeld die Botsman geeft is het bedrijf TaskRabbit, dit is een bedrijf die het mogelijk maakt om anderen je alledaagse boodschappen of klusjes te laten doen. Een voorbeeld account hier is Chris Mob, hij is een vertrouwd individu op deze website en staat bekend voor het samenstellen van Ikea meubilair. Hij getuigd dat vertrouwen in deze nieuwe markt een heel belangrijk aspect is. Bij het winnen van vertrouwen en positieve reviews zag hij zijn job opportuniteiten en daarmee zijn inkomen stijgen.

Botsman legt uit dat we nu in een derde fase zijn van digitaal vertrouwen, de eerste was het algemeen vertrouwen van mensen online, de tweede was het vertrouwen van onze credit card gegeven en als derde hebben we het connecteren van vertrouwbare vreemden om zo een totaal vertrouwbare community te creëren. Om deze vertrouwbare gemeenschap realiteit te maken kan reputatie gemeten worden. Een concept dat hiervoor word voorgesteld is het combineren van reviews uit verschillende platformen en vanuit deze een conclusie maken en hiervoor een online reputatie account van maken. Dit betekent dat iemand die positieve reviews kreeg op Etsy zijn positieve reputatie zou kunnen overbrengen naar TaskRabbit en omgekeerd. Dit zou voor dit individu natuurlijk heel goed zijn en zou hij niet meteen afgestraft worden door naar een ander platform te verhuizen. Hier zou natuurlijk wel een correcte meting achter moeten zitten want iemand die bijvoorbeeld goed is in bepaalde kleren te maken zou niet per se een goede klusjesman zijn. Ook zou deze manier van data verzamelen heel wat privacy problemen creëren die nog meer hout op het vuur zouden gooien bij een discussie die al enkele jaren door opkomend technologie veel besproken word.

Als conclusie zou ik stellen dat vertrouwen in de toekomst een steeds belangrijk aspect zal worden. Dit is dan ook een heel bepalend aspect voor entrepreneurs wanneer deze aan crowdfunding doen of in het algemeen lenen bij familie vrienden en zelfs de bank. Vertrouwbare entrepreneurs die dus al een reputatie hebben opgebouwd in het ondernemen of die het correcte gedrag hebben die wijst op een succesvolle ondernemer hebben dan ook veel meer succes hierin.


BRON: https://www.ted.com/talks/rachel_botsman_the_currency_of_the_new_economy_is_trust

Geef een antwoord